22. tammikuuta 2013

Ruokahullun laihdutuskuuri

Heipsistä!
Kirjoitin jokunen kuukausi sitten hieman leveä-takapuoli-piukemmaksi-"projektistani". Tuo projekti ei ole mikää oikea projekti, koska minulla ei rehellisesti ole laittaa senttiäkään suuresta opintotuestani esimerkiksi kuntosalikorttiin. Projekti on siis jäänyt tasolle "syön harkiten, käyn eri tasoisilla lenkeillä ja kuntoilen kotona painojen kanssa". Kaikki osat ovat kuitenkin jääneet viime aikoina hyvin vähälle. En ole syöny viisaasti, en lenkkeillyt (joululomalla en käynyt kertaakaan!!) ja painojen kanssa kävi niin, että loman aikana kunto huononi merkittävästi ja nyt hengästyn parista puntin nostosta. Olen laiska ja mukavuudenhaluinen! Näin pakkasilla super atooppinen ihoni ei salli minun hikoilla, jonka vuoksi en pidä hikoilun tunteesta. Ihoni reagoi nokkosihottumalla ja esimerkiksi koko selkä tuntuu olevan tulessa, naamasta en edes mainitse.


Nyt eksyin katselemaan vanhoja kuvia vuoden parin takaa. Olen ollut siinä uskossa, että kiloni eivät näy pahasti. Hieman toki nassu sekä hanuri leventynyt, mutta suurin muutos olisi tissien kasvussa. Kuvien katselemisen jälkeen ymmärsin, että minun koko habitus on muuttunut. Monen vanhan kuvan kohdalla totesin, että onpas nätti tyttö. Nykyisten kuvien kohdalla huomaan vain kaksoisleuan ja vatsamakkarat. Olemus on löysä ja epäsiisti! Toki katselin pelkästään kevät-kesä-syksy-kuvia, koska näin talvella en viihdy kuvissa tämän halkeilevan ihoni kanssa. Kuitenkin väitän että voin huomattavasti paremmin vuosi sitten. Kaksi vuotta sitten olin liian laiha, enkä kuuntele tähän asiaan minkäänlaisia vastaväitteitä. Voin mukamas tuolloin hyvin, mutta elämäni oli rajoittunutta enkä nauttinut mistään muusta kuin omasta peilikuvasta. Ihmisten halaaminen oli kärsimystä kun välissä ei ollut lihasta eikä rasvaa vaan omat luuni töröttivät. Tuolloin painoindeksini oli siltikin normaalipainon rajoissa, reippaasti. 


Nyt viikonloppuna söin 2 kertaan pizzerian pitsaa rasvaisilla täytteillä. Oloni oli todella pöhöttynyt ja vatsaa väänsi. Jos papereitani lukee tarkasti saan niistä selvyyden, että olen niiden mukaan allerginen/yliherkkä vehnälle, ohralle ja rukiille. Rukiin herkistyhoito on kuitenkin keskeytetty minun omapäisen haluni vuoksi, ihminen ei reagoi jos päättää vahvasti toisin. Minulla ei ole keliakiaa eikä selvää vilja-allergiaa, mutta ilmeisesti yliherkkyys viljoihin. Kuitenkin jos jätän viljat pois ja elän gluteenittomalla dieetillä syön jatkuvasti. Vain ruisleipä vie mielihaluni ja nälkäni.

En osaa syödä niin kuin minun "pitäisi". En tiedä mitä kuuluisi laittaa suuhunsa ja kuinka paljon. Jos nyt alkaisin liikkumaan ahkerasti, tarvitsisin aivan varmasti ravitsemusneuvontaa. Tuntuu, että olen koko aikuisikäni syönyt joko liian vähän tai liikaa, mutta joka tapauksessa epäterveellisesti. Mietinkin, että auttaisikohan ruokatottumuksieni ymmärtämiseen omalta osaltani jos kirjoittaisin syömisiäni tänne ylös. Tänä aamuna laskin kalorilaskurilla kuinka paljon minun tulisi saada kaloreita ja kuinka paljon niitä tulee aamupalastani sekä päiväruoastani. Tuntuu, että terveelliseen syömiseen ei ole vastausta. Toiset sanovat, että hedelmäsokerikin on pahasta kun taas osa suosittelee laihduttajille hedelmiä. Itse olen allerginen kaikille palkokasveille, joten papujen käyttö on kielletty, vaikka ne olisivatkin hyvä lisä ruokavalioon. Samoin pähkinät, joita voisi napostella välillä välipalaksi. Toisaalta pähkinätkin taitavat sisältää rasvaa niin että niitä ei saisi paljon syödä..

Kertokaa mitä pirua tässä maailmassa PITÄÄ SYÖDÄ?

EDIT// ne mun tän päivän syömiset on aika yksinkertaiset; 10:00 mansikkajogurtti yhdistettynä 1/2 rahkaan + 2 mansikkaa = 150 kcal :DD Jälkikäteen yksi pala Pandan tummaa suklaata ja kohta pieni annos jauhelihakastiketta ja bataattiperunamuusia ja tomaatti = 450 kcal (maukas.com kalorilaskurin mukaan)

Ei kommentteja: